Útvezető

Az Út hosszát szakaszok osztják nagyjából egyforma távolságokra; végigvezetnek annak főbb állomásain, egy-egy fényképpel is bemutatva kedvcsináló látnivalóikat. Fényképeket ezen felül a Képgalériaként kapcsolódó hálózati oldal is tartalmaz, illetve további képek segítik a tájékozódó útkövetést is a Zarándokút Google térképének útpontjainál feltöltve.

1. Szakasz
 A hegyközép magasán - Máriagyűdtől Villányig

A Zarándoklat javasolt irányában Máriagyűd a kezdő helyszín. Az anyák és gyermekek áldást hozó kegyhelye talán különleges természeti környezetének és a templomát felkereső hívők folyton megújuló hitének köszönheti átható erejét. A Boldogasszonyunknak szentelt barokk templom mellett a templomkert szakrális helyei adnak igazi lelki feltöltődést az Útra indulónak. Érdemes szobát kérni az eredethű Domus Mariae zarándokszálláson, hogy egy estével záródó nappal elmélyültebben legyen mód ráhangolódni a hely rezgésére. A 0. napi itt tartózkodás lehetőséget ad a környéket bejáró 'Liba-út' - természetjáró körút teljesítésére, mely amellett hogy csodás tájakra vezet, erőnléti, fizikai rákészülésünket is segíti! Utunk kezdőpontja a templomkert felső csücskében található Mária-kápolna lesz. Innen induljunk az Útra, hogy elvigyük Máriagyűd élő hitét a Baranyai-dombság jobb sorsra érdemes szent helyeihez, azok épülésére, megújulására!

A Gyűdi Kegytemplomtól jó fertályóra járásra, egy mélyebben fekvő völgycsücsökben található meg a kegyhely szentkútja. Közvetlen környezete a sokféle ülő alkalmatossággal bájos hangulatot áraszt, vize kerekeskúttal emelhető a felszínre. Szent kút hűs vizéből inni Máriagyűd és a hegység energetikájával való összerezgésünket jelenti. Az ott található tábla hirdetése szerint a régiek Forrásközi Boldogasszonyként emlegették a Szent-anyát! Ez megerősítést ad ama teoretikus gondolatnak, hogy Szűzanyát, éltet adó Földanyánk mennybéli önvalójaként is tisztelhetjük. A mélyéből - méhéből - húzott vize így feltétlenül szent erővel bír, mely a víz természet adta tulajdonsága révén - tudniillik, hogy az voltaképp információt hordozó kristályként működik - átszellemítő tudattal tölti meg a test minden egyes sejtjét! Így segítheti a víz testi tünetek gyógyulását; számunkra pedig a zarándoklat szellemi útjának kiteljesedését MAGUNKBAN.

Szent-kút völgyéből a hegyaljai pincék vidám kuszasága után az Akasztó-domb csodás panorámájában gyönyörködhetünk; mészkő szikláinak kibúvásairól a Siklósi vár, visszatekintve a Kegytemplom impozáns látványa tárul a szemünk elé. Az erdős részek után a hegység szőlőkkel borított gerincéig jutunk. Ennek szélén a parcella csücskéig kapaszkodunk még, a Csukma-hegyi keresztig. Mintha mennyei magaslatokon járnánk... Dél felé a perem alatt újra Siklósra és a várra látunk le; a gerinc vonalába pedig a büszke hegy, a Szársomlyó magaslik. Egy különleges hely ez, mely valamiért mindig emlékeket idéz. Kitekintve a szőlősorok között, lássunk messzebb mi is értelmünkben!... Gondolatainkat engedjük az emelkedett magasságokig jutni, hol végső kérdéseinket megkövetve ha jól figyelünk, válaszokra lelhetünk. "Hogy felérj a végtelen Fényig, túl kell hogy jussál a teremtett síkon. Különben nem éred el. HA TÚLJUTSZ, MEGSZABADULSZ, ÉS MEGSZABADÍTASZ. - mondja az Angyal válaszát erre hangolódva az ő tanításában. Nagy út előtt állunk, mert nagy ÚTRA szerződtünk. És ezt csak az ismerheti fel, aki elindult rajta...

Szemet gyönyörködtető a látkép, ahogy a Szent Bertalan-kápolnához közeledünk a már Palkonya községhez tartozó szőlők dűlőútján. A kápolna újként épült fel 2007-ben, Somogyi Tibor szőlőbirtokán, Grátz Antal és Nagy Zoltán építészek által. Csúcsán az Egyisten hitet jelképező kettős-kereszt áll, falán szakrális szimbólumok láthatók. Szentjének névünnepén, augusztus 24-én üdvözítők csoportja gyűlik itt össze minden évben, hagyományt teremtve és őrizve. A hely nemezettségünk gyökereihez kapcsol, átjárja bensőnket. Szinte érezni, sejtjeinkig hatol az összetartozás ősi ereje. Hely hű itt Baktay Ervin gondolata: "A haza gyökér, melyből életünk fája kisarjadt, az a pont a Föld kerekségén, ahol törzsünk a Föld tápláló, életadó, fenntartó erejét issza legmélyebb gyökérszálain át. Lombba borultan, terebélyes növésben széttárhatjuk messze nyúló ágainkat más, idegen törzsből fakadt lombok testvéri szövevényeibe kulcsolódva a rög fölé emelkedett büszke koronával. Ám csak azért, mert ott gyökerezünk abban a rögben, amelyből kinőttünk! Ha elvágják gyökereinket, korhadó hulladék, tűzre vetendő holt anyag lesz belőlünk; matériánkból szerencsés körülmények talán pompás remekműveket faragnak, de eleven, viruló, gyümölcsöző valóságunknak végeszakadna." ... Lombra hát!

A vasút völgyébe érve nemsokára Villánykövesdre érünk. Kevés gyaloglással itt felkereshetjük Nagyboldogasszony kis templomát. Utunk a faluban a szép pincesoron vezet végig, majd elhagyva azt a műúton haladunk tovább. A vasúti átjárón átkelve, annak kanyarulatból földút tér ki. Ezen elindulva hamar a Templom-hegyi tanösvény bejáratánál találjuk magunkat. A tanösvény egy katlanszerű vágatban vezet, amelynek vége a szirtként magasodó peremre kapaszkodik ki, a tetejére épített kilátóhoz. A csodás kilátást adó pihenőt követően gerincen továbbmenve a kálváriadomb felső részére jutunk. Azon keresztül lesétálva pedig a Szűz Mária Szent neve templomig. És a felső utcán visszavezető úton érünk le ismét a vasúti sorompóig. Ha ideje van egy kívánatos étkezésnek, a Fülemüle csárda jóízű ételkínálatát érdemes kipróbálni!

Akár szállásunk van a városban akár nem, a pár lépésre elérhető Villány csodás látnivalóival vár, hogy felfedezzük! Elidőzhetünk kisvárosias terein, felkereshetjük cukrászdáit, bekukkanthatunk mediterrán hangulatú vendéglátó udvaraiba és természetesen, felkereshetjük híres borospince-fogadóit!

2. Szakasz
A két patak völgyében - Villánytól Olaszig

A Fülemüle csárdától a mellékútra térve kis sétával érjük el a domb tetején emelt; az erdei környezetben kicsit szokatlan, mégis rendkívül kedves megjelenésű Mária-pihenőt, melynek padjai ismerősen hatnak... Azok az egykoron itt áthaladó keskeny nyomközű vasút kelléktárához tartoztak valamikor. A gazdasági vasút végállomása Kiskassa volt, hőskorában még a hosszabbíttatásán is elgondolkodtak a pécsbányai fővonalba bekapcsolandó. Sajnos tervezése kicsit előnytelenre sikerült; dombgerincen kialakított vonala túlságosan messze volt a völgyben lévő gazdasági birtokoktól. Végül a Kiskassára megépült bekötőút hozta el megszolgált idejének végítéletét. A Mária-kitérő állomás amúgy nem itt, hanem fél kilométerrel beljebb az erdőben volt, ám azt csak a közút mellett volt érdemes kialakítani. Kőfalát kör alakú, szép Zsolnay dombormű díszíti. Követve a régi nyomvonalat, az itt-ott még erdővel borított dombgerincen megyünk tovább, majd egy jobbos leágazóval Kisjakabfalva, alias "Jackfall" egyutcás településére érünk. Temploma körüli apró látnivalóinak felkutatása után - pillantgassunk csak be bátran a régi sváb udvarokba! - pihenjünk meg kicsit pataka melletti kis padján, és élvezzük békéjét e kedves településnek!

Jackfall hangulatos központjából kerékpárút vezet kanyarogva a fennsíkszerű dombhátra, majd hosszan egyenesbe vált. Visszatekintve kimagasodik előttünk a Szársomlyó hegy (szár)magas, (s)oml(y)ó, suvadó orma. Ugyanitt, érdekes képződményként több olyan lencseszerű tavacskát találni, amelyek a lefolyástalan, vízzáró talajon hosszú időre megmaradnak a csapadékosabb időszakok után. Ezek az útról nem láthatók, de attól pár száz méterekre tőle, kissé északi irányban fellelhetők. Innen a bicikliút könnyed lejtmenetben az egy utcás Kisbudmér településre ér. A faluban keressük fel a meghitt Kisboldogasszony templomot! Mária szobrának igaz mosolya azt üzeni, célja, érdeme van az életnek ezen a Földön, amelyet áthat az igaz ÖRÖM! "A száj az arcban az anyag-sík. Alul van. A lehúzó erő lehúzza a szájat. Az emelő erő emeli. Sírni, jajveszékelni minden állat tud, MOSOLYOGNI CSAK AZ EMBER. Ez a kulcs. Már nemcsak akkor mosolygunk, mikor jókedvünk van. A mi mosolyunk teremtő mosoly. Nem mű-mosoly, de teremtő mosoly. ... ÉN A MOSOLYBAN LAKOM." - hangzik az Angyal vallomása számunkra.

Az aszfaltos bekötőúton tovább a szomszédos települést, Nagybudmért elkerülve Borjád irányába fordulunk és nemsokára a Karasica vízfolyás hídjához érünk. Itt utunk a kényelmes járású kerékpárútra tér. Ám szerencsés esetben (egyeztetés szükséges) előtte még lehetőségünk nyílhat felkeresni a közeli Szent Ambrus vízimalmot a faluban, ahol a csodálatos épület patinájában Pohl Oszkár zarándok fogadásban lehet részünk egy kis pihenőre, felfrissülésre és beszélgetésre!

A 'két patak völgyében' haladó útszakasz a bicikliúton, öntözött földek mentén folytatódik. A patakösszefolyást is elhagyva hamarosan nagy nyárfák bohém hangulú figurái tűnnek fel az út mellett, pihenőre, megállásra hívogatva. Tőlük egy verébugrásnyira takaros kőhíd ível át a patakon, amelyen átkelve itt, egy időre elbúcsúzunk a Karasicától. A híd legelőként gondozott varázslatos tájra enged be minket, aminek középirányában kiemelkedő lapos dobocskát fedezünk föl - az első energiapontot az Úton! Test, lélek és tudat minőségei egyesülnek ezen a helyen, lehetőséget adva hogy a Földet, ami a test összekössük az Éggel, a lélekkel; hogy ennek tengelyében tevő lehessen az isteni tudat, az Értelem!

A dombról lesétálva a másik patakággal, a Vasas-Belvárdi vízfolyással találkozunk. Bal partján haladunk a folyással ellentétesen Észak felé. Töltéséről érdemes vissza-visszapillantani e táj nyugalmat árasztó látképére. Nemsokára, egy játékosan kanyargó szakasz után Belvárdgyula szélső házaihoz érünk. Tetszetős a falu felújított, nagy méretű református temploma és kisebb műemléki látnivalói; valamint érdekes a katolikus templom 2006-ban bekövetkezett összedőlésének története is, amelynek helyén, egy évvel később a Rózsafüzér Királynője templomot a helyébe felépítették. "A nehézkedés törvénye köt és emel. ... Ha mi meg nem szólalhatunk, megszólalnak a kövek ... A kő lehullott, mutatta hol a hiány. A hiány, amit látsz, nem hiány többé" - tárja fel lényegét e történés magyarázatául az Angyal tanítása ezen a helyen.

Ballagó utunkra a játszótér melletti utcácska vezet vissza, kilépve a falu utcáiból ismét a patak töltése felé. Az M60-as autópálya hosszú völgyhídja alatt is átkelve, az őszidőben szépen sárgálló puhafás erdőszélen halad tovább utunk, majd nemsokára az 57-es főút közúti hídjához érünk.

3. Szakasz

Kerülő utakon - Olasztól Hásságyig

Átkelve a főúton még egy keveset a patak töltésén haladunk tovább Olasz település határán épült hídig. A falut nem érintve, most újra "fentebb kerekedünk" a szőlőhegy irányába. Az utunkba kerülő emlékművek az egykor itt élő sváb emberek szorgalmát és természetközeliségükben megerősödött hitét hirdetik. Egy gondozott kőkeresztet elhagyva a fehérre meszelt Mária-képoszlop bukkan ki az út bal szélén a bozótosból. A dombtetőre érve a felújított feszületnél balra térve, attól kissé arrébb, pinceház orgonabokros sövényének szélén egy még felújításra váró, valaha három szent képet hordozó kettős-kereszttel ellátott képoszlop köszönt minket. Kilométernyi úttétel után jobbra letérő régi szurdokút torkolatában egy másik, az előzőnek testvéréül mondható másik képoszlopot is felkutathatunk a bozótosban, amint a partoldal tetején a fák rejtekében ágaskodik, és harcol talpon maradásáért. A gerinc dűlőút másik oldalán kiinduló, a völgy irányába lágyan ereszkedő keskeny rét-út kevésbé ismert érdekességhez, az egykori pálos kolostor helyéhez vezet el! Emlékére nagy fakeresztet emeltek, amely a rét és erdős rész találkozásánál a fák lombja közt bújik meg. Kiélesítve érzékelésünket, újra érdekes energiák jelenlétét tapasztalhatjuk meg e helyen!

A Visszatérve a dombgerincre, majd onnan pár perces kitérőt áldozva, szép kitekintési pont kínálkozik egy pince-púp mögül a Kelet-Mecsek "nagy" hegyeire a Hásságyi-tó méltóságteljes előterével. Útszéli fák sűrű lombjainak fény-árny játékában, majd a présházak felé kanyarodva azok kacskaringójában jutunk végül e szakasz fő színhelyére, a Szőlőhegyi Szentháromság-kápolnához. Talán azok, akik ezt a kápolnát itt felépítették, hasonlóképpen érezhettek mint amit érezni lehet ezen a lélekmelengető helyen! Egyszerűen csak hagyjuk, hogy átjárja lényünket mindannak a csodának az érzése, ami az anyagban, itt a valóság világában isteniként körülvesz és szakadatlanul éltet bennünket. Mintha megfordulna bennünk a világ... Mintha a megfogható és a látható sokkal inkább illúziószerűvé válna, és igazából a megfoghatatlan az, amelyből a valóságosság és a létezés igazi érzése áradni kezdene. "Megfordul a teremtés. Ami a legtöbb volt eddig számotokra, a legkevesebb lesz." - erősíti meg ezt az érzést az Angyal is, ezen a helyen.

Mecseket idéző erdőrész fái közt meg-megcsillanhat a Hásságyi-tó víztükre, amint az úton lefelé ballagunk a tóvölgy irányába. A Vasas-Belvárdi vízfolyás hídja után nem sokkal ketté válik az út, és felfelé igyekvő ágán Hásságy felső utcájára érkezünk. Csak pár lépés kitérő a partoldal rézsűje, ahonnan a kinyíló panorámában teljes nagyságában nyújtózik alattunk a tó. A kitérőpont kanyarja után a szentté lett gyógyító és zarándok, Rókus kápolnája áll, aki a legenda szerint testén viselte a kereszt jelét. A lefelé kanyarodó utcán át kellemes tóparti pihenőligethez jutunk le. A faluszéle után a főúton a Belvárdgyulai Borászati Kft. pincészete hívogat üde borainak megkóstolására. Hásságy völgyét végül egy szőlészeti betonút emelkedőjével hagyjuk magunk mögött, de félúton, a domb oldalában levő keresztnél pillantsunk vissza még egyszer eddig megtett utunkra! A kereszt(-tény-)ség valójában sors, amiben ki-ki a maga kihívásaival, olykor megpróbáltatásával járja az anyag ellenállásain keresztül felfelé haladó UTAT. Az erős lelkek próbáikban szentté válnak. Így a kisebbek a nyomukban önmaguk békéjére találhatnak. Útjaink, kicsiknek és nagyoknak, megváltóknak s megváltottaknak mégis EGY. Hisz mindannyiunk életét áthatja a kegy-elem, az Ő ereje - megváltó, gyógyító, örökké újat formáló Vágya, szent szándéka, és örök életre hívő szeretete.

4. Szakasz
Kéménd kincsei - Hásságytól Máriakéméndig

A gerincút hosszú szakasza után egy keresztút balos leágazásából feszület tűnik fel oldalról a magas villamossági távvezetékek alatt, jelezve utunk irányát. Az út lassan ereszkedőbe vált. A gabonaföldek fölött a távolban ünnepélyes magányában álló templom tűnik fel: A Máriakéméndi Nagyboldogasszony templom, előtte elnyúlóan hosszant pedig Máriakéménd, a Zarándokút közbülső kegyhelyének otthont adó kedves faluja. A völgyi útfordulót is elhagyva, a porosút végén újabb kőkereszt áll. Az utak egykoron másik irányból közelítették a települést, amit a nekünk háttal álló kereszt is bizonyít. A bozótos patakmente a hídon hirtelen balra fordul. Az idővel csatázó termetes nyárfák köszöntésével Kéménd "kapujába" érkezünk, melyek után a 'Sica'-hídon, ismét találkozunk a térség leghosszabb vízfolyásával, a Karasicával.

A falu nemcsak kegytemplomával emelődik ki a Zarándokút állomásaként. Mint út az Útban hívnak kis zarándoklatokra a falu környezetében megbúvó emlékművek, valamint környezetének szép látnivalói, amelyekre érdemes időt szánni. Elsőként a közeli domboldal fenyvesében, a Héhwaldban álló (jelentése magas erdő) Mária-emlékkápolnához vezet utunk. Itt, a kápolnafülke helyén forrás fakadt, amelyet a szent kútként tartottak számon. A fölötte levő kis területen tiszteletére emelt kápolna is állt feltételezések szerint. Mára csak a mellettük emelt kőkereszt, a Hoffmann-kereszt maradt meg mementóul. A kiszáradt forrás jelképe egy értékekkel teli életforma elmúlásának. Míg ezzel párhuzamban az emlékkápolna felépülése jelképe a megújulásnak, amely által ember és falu romlásából javulása felé léphet. Ez a megújulás, kinek kinek a személyes életében "háládatos szívvel tesz tanúbizonyságot Teremtőnk hitünk szándéka szerinti megtartó kegyelméről"! Mert ahogyan az első lépést megtesszük, megsokszorozódnak a teremtés alkotó erői. Az Angyal a következőképpen festi le ezt számunkra: "Az anyag emelése új épületté - az mozgás. Új teremtés. Rabságból - megváltás. Más szabadság nincs."

Az erdőből kijutva a fenyves felső csücskénél pár pillanatra feltárul a Karasica völgye, háttérben a Zengő-csúccsal. A fenyőerdőt megkerülve, az utak összefutásánál Antiókhiai Szent Margit szobrát pillantjuk meg. Szimbólumokkal beszélő alakja a Sárkánykígyó felett diadalmaskodó fohászt jeleníti meg, mely az emberben lakozó hamisság legyőzésére buzdít. Tőle, könnyed sétával a csodálatos kilátást adó, egykoron méltán híres Máriakéméndi pincesorhoz érünk. Feljebb jutó útjának kilátópontjaiból Dél felől a Villányi-hegység vonulata, Északról a teljes hosszában kitáruló Mecsek-hegység, előterében pedig Kéménd és a szigetként álló Kegytemplom terül el a látképen. A kutas pince kilátó pontja alatti kaszáló újabb energiapont "őriz magán", hív leülésre és meditációra.

Pincék lombösvényén átkelve lenyűgözőkilátásban haladunk egy irányjelző tábláig, hogy onnan még kitérőt tegyünk a megújuló hit szimbólumaként álló Schleicher-keresztig. A kereszt többször ledőlt már az idők során az emberi rosszakarat által, de megannyiszor visszaállították azt az EMBER jóakaratából.

Innen további 3 km kitérővel érdemes felkeresni a még magasabban fekvő, újjáépített Katolebergi ("Kátoly-hegyi") képoszlopot. A Kéméndi-tető ennek jutalmául újabb kitekintést enged a horizontra, betöltekezve földi és szellemi magaslatok megváltó élményével.

A Schleicher-kereszttől visszaindulva újra feltárul a vidék, mindig egy kicsit másként, de mindig ajándékként. A volt sípályára is rálátva, egy bokros legelő képeslapra illő látványában jutunk újra a falu utcáira. A Fürész-kereszt kedvéért emitt is tehetünk egy kis kitérőt, majd a hársfákkal közrefogott Kéméndi-keresztnél a főutcán jobbra fordulunk, hogy rövid sétával végül elérkezzünk jelen uticélunkhoz, a Nagyboldogasszony kegytemplomhoz. A templom főlépcsőjén már várnak minket a Hit és a Szeretet tisztségében őrt álló, a Zarándokútnak címet adó Zsolnay angyalszobrok. A pusztulásukból megmentett, eredeti megjelenésükben restaurált tűzgránit szobrok az elmúlt években ikonjaivá váltak egy törekvésnek, amely egyszerre szolgálat és egyszerre küzdelem. Azok, kik e harc tüzéhez közelebb kerültek, mind vallják a csodát emögött. A tanítás ugyanakkor egyszerű, amit az angyal a következőképpen mond: "HA MAGAD ELINDÍTOD, KAPSZ SEGÍTSÉGET."

Apró terület mit a templomkert közrefog, az ember mégis úgy érzi kincsekkel teli helyre ért. Nem csupán a műemlékek, megújuló templom, vagy a csodálatosan felújított és berendezett, a ledőlés elől szintén megmentett plébánia épület, és nem is csak az egyszerű templomkert meghitt hangulata az, amely a lélekkel együtt rezdül bennünk a kertben sétálva. A belső hang, ami itt igazán ÖSSZHANG sejteti, hogy teremtő titok szentélyébe nyertünk bebocsátást...! Kéménd olyan hely, mely lehetőséget ad kikémlelni, megkutatni szívünk benső hangjait, bármily mélyről, bármily eltemetettségből is hozzuk fel őket. A zarándoklat felénél vagyunk, a megváltó pontban. Az űr, mely az életben a dolgokat szétválasztja, az ébredésre hívott EMBER számára lehetőség, hogy összekösse azt, ami mindig is egybe tartozott. Ennek megtétele a TETT, nem mindig könnyű. De... AKI A FÖLDÖN SÚLYTALAN, AZ ÚTTALAN.

5. Szakasz
A tönk magasa felé - Máriakéméndtől Geresdlakig

Búcsút intve az Angyaloknak, ha még nem tettük meg térjünk be a műútról a Templom-forráshoz, amely voltaképpen a Kegyhely szentkútja. Igyál a jóízű forrás vizéből és időzz kicsit a mogyoróbokrok sátora alatt. Add magadnak ezt a kegyelemmel átjárt kis időt az ÖRÖKBŐL, amelyhez igazából tartozol. Innen a műúton haladunk tovább (válasszuk a biztonságosabb bal oldalt a gyaloglás során) egészen a Kátolyi elágazóban álló Ruzsek-malomig. Az épültet formáján túl nem sok minden minden emlékeztet már korábbi szerepére. Pedig egykoron tucatnál is több áll a környéken belőlük, hogy a völgyek összefolyó vizeit hasznosítsák. Ennek malom árka a Karasicából leágaztatva Szellőről kiindulva végigvezet a dombvonulat oldalában az erdő alján, egy töltéssel kialakított csatorna formájában. A Templom-forráshoz levezető gyalogösvény környezetében pontosan ennek az ároknak a gödreit láthattuk! Történelmi különlegesség a patakok által közrefogott lapály is, melyet a háborúban német harci repülőgépek reptereként használtak. Egyes emlékek szerint a dombvonulat bevágásaiban a gépeket is el tudták rejteni a kémfelderítés elől. Kátoly hosszú főutcájáról még kezdetén kitérünk a Szent Martin zarándokút útvonalára, mely izgalmas meredélyű földperem szélén, a gerincen halad tovább. A ligetes ösvény végén, ahol a szántót elérjük, újra jó energiákkal bíró pontot érzékelhetünk. Egyes vélekedés szerint a Baranyai-dombság térségén is keresztülhaladnak a különleges Mária-vonalak ágai. Könnyen lehet, hogy ezek a Zarándokút során újra meg újra érzékelhető energiapontok ennek részét képezik! Különösen érdekes mindez azért is, mert ha összekötjük e pontokat a térképen, azok egy meghatározott sávot rajzolnak fel északkelet-délnyugati irányban, Máriakéménd közelségében is áthaladva! Továbbá, hogy ez a sáv éppen Marázát, Palotabozsokot és Véméndet kapcsolja így egybe; olyan helyeket, amelyek mindegyikénél egy szentkút kápolna található! Ne sajnáljuk hát az időt leülni, és ráhangolódni a jótékony erők érzetére!

A kiszélesedő gerinc hamarosan nyílt szántóföld pereméhez visz, ahol gyalogösvényünk éles szögben jobbra fordul és egy erdős részen át a két patakkal körülölelt kis faluba, Szellőre ereszkedik le. A lejtő alján, ahol a Pécsváradi-víz és a Karasica patakjai összetalálkoznak, ismét egy régi malomtanya épületével találkozunk. A 200 éves, fadeszkázatú épület belső tere sajnos nem ismerhető meg közelebbről, a látvány így is elragadó! Pár lépés után egy meghitt kőkeresztnél és a fapadokkal ellátott pihenőhelynél érkezünk meg a falu elejébe. Szellő újra zarándokpárbeszéd helyszíne. A faluban Szirákiné Tóth Gyöngyi és jómagam is beszélgetésre várjuk azokat, akik nyitottak egy megismerkedést hozó beszélgetésre. A közösségi szellemben itt élők hitvallása és maga a hely, nevéhez méltóan a lélek szabadságával szólít meg. A szűk főutca közepén magában - de éppen ezáltal a vallás kötelékétől mentesen - áll a templom nélküli harangláb; jól szimbolizálva ezt a küldetését, amelyet az egykori egyházvezetés jussként reászabott (Szellő nem kaphatott templomot). E harangláb csak egy ház; ahol mégis magához az EGY-hez mondhatunk imát, Ki ugyanúgy van fönt, mint "idelent, a SZÍV MÉLYSÉGÉBEN"! A falu túlsó végén, a Temető mellett földút emelkedik a dombgerinc magasába. Ezen indulunk tovább mi is, személyes életünk kalandos útján, új teremtéseknek új élményei felé.

Erzsébet és Kékesd a Mecsek lábához legközelebb fekvő falvak a Zarándokúton. A szellői gerincről közúton ereszkedünk megint alább, közben felülről pillantjuk meg a szép fekvésű falut, Erzsébetet, ahol a Szent asszony nevét viselő erődítményszerű templom és egy érdekesség: cement lap múzeum kínál látnivalókat. A templom kőfalánál idézzük fel emlékezésben az ő hittel élő, segítő alakját. Legendájának példájával "változz te is rózsává", hagyd hogy életed csodaként nyilvánuljon meg mások előtt, engedd hogy benned Ő maga válhasson azzá a csodává, akiknek megálmodott.

A völgy fölébe emelkedve újabb szakrális hely vár minket a kékesdi dombhát legmagasabb pontján. Egy útszéli kereszt állt itt ami az idő sodratában ledőlt. Gondos kezek nem hagyták pusztulni ez örökséget, hanem felújították. Ám az alapra nem egy feszületet, hanem az áldást osztó Jézuskirály szobrát állították fel újként. "Szívből kérjetek, így fogtok kapni" - hangzik a tanító intelem ezen templomhegyi magaslaton. De az angyal tanítása túl mutat ezen: "Saját tüzed nincs. Egy tűz van. S amit kiérdemelsz, az a tiéd. Amennyit tovább tudsz adni, annyi a sajátod." Visszasétálva a temető felé az adótorony mögül induló úton jutunk mind lejjebb a gerincen, egészen egy irányjelző tábláig, amelynél balra fordulunk. Bensőséges hangulatú helyre érünk a kékesdi pincék egyikénél, amely mellett egy kőkereszt és két gesztenyefa áll. Ennél élesen balra egy gyalogösvényen jutunk le végül a Kékesd központjába. A falu közepén a Mihály Arkangyalnak szentelt díszes templomot és a pompás kő haranglábat csodálhatjuk meg, majd a Karasica patakját utoljára keresztezve az út során, Geresdlak felé vesszük az irányt. "MICHAEL! MÉRLEGED MÉR, KARDOD SZEL. NYOMÁN MI ÉLŐ VOLT, ÉLETET LEL, S MEGHAL MI HOLT."

Kékesdről tovaindulva kényelmes járású, de kaptatós aszfalt úton kapaszkodunk föl a földrajzilag Geresdi-tönk néven illetett, tagoltan egybefüggő dombhátra. Megéri a fáradságot a kilátás, mely az út kanyarulatában elénk tárul. Arról letérve, szántók földútján a Dombság legmagasabb pontján épített kilátóhoz érkezünk meg. Ezen a ponton a Út hosszának nagyjából épp felénél vagyunk. A csodás körpanorámában jól áttekinthető a Zarándokút végpontjai között elterülő táj a már megtett, és a még előttünk álló szakaszok irányaival. Pár lépésre innen a csendes Kisgeresd látnivalói már várnak minket. A szépen gondozott, pár házból álló településrész igazi elvonulásra szóló hely. Állandó lakosként csak néhány, közösségibb szemléletű ember lakja. Meghittséget áraszt a középen álló harangláb, míg az egyik parasztház érdekes, szép ritkaságot, egy templomszobát rejt falain belül. Alkotói a szobát freskókkal díszítették, közepére pedig oltárt helyeztek. Kellő módon töltekezhet lélekben, akinek érkezése van itt és szállása adatott ezen a különleges helyen!

Legyen bár valaki hosszú gyaloglásból megtérő zarándok, kipihenve, újult erővel felvértezett kalandor, vagy erejét beosztó vándor, kinek hajléka sok kilométerrel arrébb várja csak, Kisgeresd gyógyító erejű szentélye bizton emelkedettségébe fogadja. A falurész utolsó háza mögött induló, diófákkal telenőtt ligetösvénye végén átszellemítő energiákkal átjárt kicsiny hely kér megállást. Különleges minőségét a rajta álló 300 éves akácfa, meg a mellette állított képoszlop-fülke és kőkereszt hirdeti. Ez a hely a Zarándokút energetikai középpontja - képletes értelemben: a megváltó pont. Ülj a nagy fa tövébe, érezd át Földanya mindenkor áradó erejét, amely a kis faágak hajtásaiban évről évre megújul. Elmélkedj, meditálj! Ez a te időd. Tekints le a fiatal fák gyűrűjéből a láthatár határtalanságába. S ha mindezt megteszed és megengeded a többet, az megéléssé változik át, s részesedni fogsz ajándékaiból. "A szent erő, ... az Újra adatott. Az ember többet kapott. Annyival többet, amennyi hiány van a földön. De nem az új testre, - hanem az EMBERRE."

Kisgeresdtől kellemes sétával ereszkedik az út Geresdlakra. A falu Geresd és Püspöklak kényszeregyesítéséből jött létre a vallási névemlékű településnevek politikai célú átváltoztatása idején. Isteni kegy volt, hogy ez időben a tárgyi emlékek mégis megmaradhattak; gondolva itt a vallási jelentőségében kiemelkedő Máriakéméndi kegytemplomra is. Geresdlak a két temploma mellett szintén meg tudta őrizni emlékműveit, melyek egy részével utunkba esően találkozunk. Feszületek, szobrok, és egy kápolna is elénkbe kerül, amik láthatóan szépen gondozottak, felújítottak. A Geresdi részről egy árnyas bicikliúton jutunk át Lakra, a másik falurészre. Végül, a futballpálya mögött induló turistaúton ezt is elhagyva poros úton bandukolunk Maráza irányába. A lapos völgykatlan legaljánál, gyöngyszemként egy szép kőkereszt köszönt bennünket meghitt természeti környezetében. A meredeken ívelő dombhátra felérve jól eső érzéssel tekinthetünk vissza a Geresdi-tönk nagy púpjának kedves helyeire.

6. Szakasz

A dombság szívében - Geresdlaktól Babarcig

Maráza. Már nevének zöngése megindít az emberben egy érzést, ami a magas fűzek alatt elhaladó, s faluból kivezető utcácskában csak fokozódik. A fű lepte szekérút szélesebb oldalvölgybe visz; természet közeliség hatja át a helyet, érezni, hogy különleges helyen járunk. Nem sokkal később a megművelt földsáv túloldalán völgynyiladék füves tisztása hívogat, bejáratánál egy kőkereszt áll. Megérkeztünk, itt vagyunk... egy szentségnek a kapujában. Az egyre szűkülő völgynyúlvány végében - akár egy szentélyben - apró kápolna és szent kútja várja a zarándoklelkületben érkezőket. Ember és Természet harmóniájának minőségében szinte tapintható a hely rezgése. Az itt történt csodák fennmaradt emlékein túl felülhírlik magának a kápolnának közelmúltbeli megmenekülése is a pusztulás elől, amely amely egy külföldről hazatérő helybeli ember kezdeményezésének és példaértékű közösségi összefogásnak köszönheti megvalósulását. Pár évvel később , a teremtő szándék erejének bizonysága lett a kápolna melletti kút túlcsorgó vizének forrásba foglalása is újabb szívélyes környékbeliek közreműködésével; újra áldássá téve a Mária-kápolna szentkútjának vizét minden ide látogató számára.

A kápolnától visszatérően jobbra fordulunk. Meglehet, hogy a megművelt völgy veteménysorai között haladva kell folytassuk utunk, nyomvonalat köztük nem látni. A bizonytalanság kellemetlen érzésében, idéézük fel az angyal szavát magunkban: "Nincs olyan sötét szakadék, nincs olyan magas sziklafal, nincs olyan kanyargós tévelygés, ami nem volta ÚT. Ijesztő borzalmak ne tévesszenek! Ti már nemcsak a vizen tudtok járni - ha hisztek, - hanem az űrön is." A völgy csücskében egy rövid szakaszon belépünk az erdőbe, itt szerencsére még jól járható a szekérút. De pár méterrel azután újra gabonamezőn kelünk át, míg kiérünk a rekettyés szegélyezte merőleges földútra. Innen a turistajelzést követve előbb egy szurdok jellegű úton, majd kaszálóként gondozott füves völgyön át érjük el a magas nyárfasor tövében megbúvó Lókúti pihenőt; pár kilométerrel később pedig Liptód települését. A faluban Markesz István vendégházai kínálnak minőségi ellátását. Ajánlott puhatolózni a melegétel étkezés esélyeit illetően, mert a szállásadók jeles mód értenek az ízek nyelvén! A falu zsáktelepülés helyzete ellenére gondot fordít önmagára, amely jól látszik rendezettségén. Valamennyi emlékműve a megbecsült törődésről tanúskodik. Kultúrházában alkotó művészek munkáiból gyűjtemény tekinthető meg. A Zarándokút útvonala a kálvária stációi között kapaszkodik ki völgyből; tetejéről megkapó látvány az erdők övezte falu látképe.

A főgerincre érve újra mezőgazdasági földek útjain haladunk Dél felé. A porosút hosszán mint oázis, tűnik elő s nő egyre nagyobbá az út mellett álló magányos vadgesztenyefa. Alatta Mecsekre néző kőkereszt, a Kappenberger feszület áll. Felemelő elidőzni a fennsíkszerű magaslaton és elgondolkodni a távlatokon... vajon milyen megélések felé, milyen remények elébe tekinthetünk mi az életben, mely előttünk van? Bíznunk kell a Gondviselésben és abban, hogy oltalmából nem csak nézni, de LÁTNI is fogjuk a jövőt! Mert a kettő közt különbség van. S ez, tőlünk függ! Az angyal biztat minket - "Mindig szebbet és szebbet álmodjatok, mert az mind valóság lesz!" De figyelmeztet is: HA A TESTTŐL FÜGGSZ - CSAK TEST VAGY. HA FÜGGSZ A LÉLEKTŐL - CSAK LELKES TEST VAGY. HA A SZELLEMTŐL FÜGGSZ - CSAK EMBER VAGY. HA TŐLE FÜGGSZ - MINDEN VAGY.

Délkeletnek innen jól látható egy erdőszél, amely valójában csücske annak a völgybe nyúló erdőnek, amelyben utunk leereszkedik a Borza-patak völgyébe. E horpás völgyrendszerben szerencsére maradt még hírmondónak valami az erdővölgyek szőnyegéből, mely valaha itt a tájat borította. A füves rétek melletti magasabb fákon erdei fülesbaglyok odúi tanúskodnak gondos emberek természet szeretéséről. Egy tábla a Borza patak eredését jelöli. Egy kicsit még kerülgetjük vonalát, de egy erdős rész mögötti éles fordulóval kilépünk a völgyből és jó kis kaptató után a csodásan felújított Lencse-hegyi képoszlophoz érünk, ahonnan csodálatos képben tekinthetünk vissza a megjárt völgyre. A képoszlop megújítását Hendinger Zoltán szajki lakos magánpénzből kezdeményezte, akárcsak a mellette álló kereszt állítását, melyet korábbi ledőlt helyéről megmentve ide hoztak; a régi helyén egy másik család új keresztet állíttatott a tisztelet jegyében. Kell-e több remény ahhoz, hogy az ember higgyen?! Reményre nincsen szükség. Ezek az EMBERI TETTEK viszont hirdetői az ÚJNAK, mely még "Csend és magány ölén pihen". De ez a "Pici kis új több, mint minden régi. (...) Az képes mindent megváltoztatni. Mindent!" - mondja az angyal.

Egy sovány malacvágtával arrébb, a szőlőültetvényhez közeledve újabb képoszlop bukkan ki előttünk a tábla sarkában. A sorszéltől mintegy 70m-re bent, a hetedik sorban magasodik a fehérre meszelt, Szent Orbán nevére szentelt képoszlop. "Hetvenszer ver a szíved, hétszer tízet. A HETES AZ EMBER ÜTEME." - szól egy angyali tanítás erről a talán nem véletlen mód létrejött számszerűség egyidejűségéről. Habár a képoszlop mai elhelyzkedését a hozzá képest új telepítésű parcella véletlenjei "jelölték ki", az egyidejűségek mindig az isteni szándék és jelenlét üzenetét rejtik magukban. ... Rohanó világunkban nem a földből emelt emlékművek azok, amik leginkább kitettek az idő pusztításának. Az emlékek, a hagyomány és a mögötte álló hit feledése sokkal ijesztőbb rombolódásra hívja fel a figyelmet. És e nélkül, mi is elpusztulhatunk. Talán nincs már meg a kapcsolat azokkal, akik ránk hagyták hitvallásuk tárgyi emlékeit. De ha felkeressük ezeket a szent helyeket, lehetőségünk van megérteni a világot; és így - talán csak így - lehetőségünk van, hogy újraalkossuk azt saját hitbizonyságunk szerint. Annak csodái nyomán lehet, hogy életünk is új értelmet nyer. Az angyal válaszol: "Meghal a vallás, úgy lehet, hogy raktár lesz belőle. A templomot templommá Isten tisztelete teszi. Még meghalnak ők, templomok és vallások. Az Új Templomnak nincsenek falai és nem halhat meg."

7. Szakasz

Völgyek szeltében - Babarctól Somberekig

A csonkakereszt után nem sokkal a Szent Bálint képoszlop köszönt minket az úton. Nagy boltozatú belvilága sötéten kong, láthatóan kéri felelősei méltóbb gondozását. A gabonatáblák útja hamarosan a patak szintjébe ér és egy nagyobb fánál sövényesbe vált. Érezni, jó helyen, szent helyen járunk. A szűk ligetté formálódó részen előbb a padokat pillantjuk meg, majd mögötte Kereszteő Szent János kedves kápolnáját. Egyszerűsége névviselőjének alázatosságát tükrözi. Ez is itt, a Mecsek Egyesület kezdeményezésével újult meg a közelmúlt egyik évében. János előkészítője annak a szellemi útnak, amit mindenkinek be kell járni, ha életét a megváltás hatja át. Az ő szimbóluma a víz, a második ellenállásé. Ezután már csak egy van, a levegőé, a tűzkeresztség.De ha az anyagot a vízkeresztség nem emeli, hiába minden. Ezen átjutni érzelmeink megértésével lehet, ha elfogadjuk a víz tanítását - hagyni, hadd mosson. Elengedni, hadd folyjon.

A kápolna után kaptatós az út Kisnyárád széléig, ahol a Mecsek Egyesület által megújított Szent Apollónia képoszlophoz érkezünk. Vértanú volt ő, aki embertelen erőszakban életét áldozta annak megállítására: "Ha.... " A rossz, ami elindult csak az áldozat állíthatja meg. De az angyal reménye, hogy felnőttünk már egy olyan LEHETőséghez, amelyben nem kell többé áldozatokká válni. ... A templom mögötti gyalogút a falu kálváriájára visz. Vajon mennyien járták már meg a szenvedés útját létezésünk történetében? És éretté váltunk-e már hogy ezt megvált(oztas)suk? A kálvária kápolnája mögött a fák-bokrok sűrűjében néhány métert előretörve szántóföld keskeny sávjára érünk ki. Onnan pár lépéssel pedig egyenesen az autópálya hídjához jutunk. Ezzel egy 1,5km-es kerülőutat rövidíthettünk le. Útnak indulva emlékezzünk Kisnyárád tanítására az áldozatról és a kegyelemről, aminek köszönhetően nem kell végigjárni elrontott döntéseink kerülőútjait, ha tudatában vagyunk isteni küldetésünknek. Jót cselekedni nem csak lehetőségünk, de felelősségünk is, folyton teremtő erőnk isteni megnyilvánulása során.

"Behálózzák a földet keresztül-kasul a betonutak. Szélesek és simák, s a téboly nyargalászik rajtuk. Ne csodáld, ha a kicsiről, a szűkről, az egyetlenről megfeledkeztek. Minden erőt felszív a téboly. Mi a téboly? BÖRTÖNBEN SÍNYLŐDŐ SZENT ERŐ. De adatik néktek, hogy Utat mutassatok."

A Szabari-erdő műútjáról kitérővel juthatunk le annak déli részén álló, Mecsek Egyesület által felújított Mária-képoszlophoz. Visszatérve a műútra, a jobb kéz felől lemaradó erdő végénél földút ágazik le az aszfaltos útból, a közeli Székelyszabar település felé. Hogy látnivalóit kellőképpen fölfedezzük, már első házaitól érdemes lesz nyitott szemmel járni. A templom előtt kis pad vár a leülésre és nyomóskút vize felfrissülésre. A temetőben, mint egy misztikus jelenésben sort állnak az egymás mellé rakott sírkövek. A megszépüléséről álmodó kálváriáról e kedves falut betekintve igazán nem érteni, miért engedjük kulturális emlékeinket így pusztulni hagyni; miért, hogy mindenütt messziről jött prófétáknak kell ráébreszteniük erre azokat, akik itt e csodák közt élnek? A kápolna után a falu fölébe jutunk, ahol a következő pihenőnk, Sarlós Boldogasszony képoszlopa már messziről felbukkan. Az igazság látására nem a szem való, hanem az ÉRTELEM. Világi hitszolgák válasza nem segíti Máriának ez újabb minőségében való valódi megértését. A sarló - Újhold. A Hold - égi Anya. A mag(j)ában (levő) ÚJAT váró anya - Boldogasszony. Az ünnep pedig a termést hozó halál - a földi MAG halála! Mert amikor a kalász kész, aratása van: százszorosan fog új életet teremni. Sarlós Boldogasszony elvágja a régi élet fonalát, hogy az érett gabona átadhassa helyét a valóban ÚJ magnak. Megszünteti a múltat és helyet ad a jövőnek. "Ajtó van az ÖRÖKLÉTBE. Nem a kezdetnél - a végénél nyílik. (...) Vég és kezdet közt, ahol minden születik, - oda figyelj!" - mondja az angyal itt, tanításul.

Székelyszabar ligetes ösvényét és a határban álló kőkeresztet is elhagyva kitérőt tehetünk egy újabb energiaponthoz, ahonnan szép rálátás nyílik a Mecsek vonulataira. Ezután mezőgazdasági földek hosszabb szakasza jön míg elérjük utunk következő célpontját, a Görcsonydoboka határában álló Nagyfát s az alatta emelt képoszlopot. "A múltat őrzöm, a jövőt vigyázom." - olvasható a mellette álló kopjafára rótt fogadalom. De mit jelent vigyázni a jövőt? Az angyal így válaszol erre: Mindenben légy >pogány< ! Mert az a gyökér. De már virágoznod kell! ... Ne féld a sötétet elhagyni, mert a gyökér egy marad a virággal, a gyümölccsel. ... A gyökér jó, mert hívatik segítségnek. ... De most mindnyájan készen vagytok az új ellenálláson áttörni. Tegyétek! ... Nem látlak titeket, de látom a fát, az Élet Fáját! ELŐSZÖR FOG A FA TEREMNI. Régóta őrizzük már. Körbejárjuk a fát. Előkészítjük a termést. TERMŐRÜGYEK NE KÉSLEKEDJETEK! TÖRJETEK ÁT A RÉGIN! Már nem jelez öröm. Már nem jelez fájdalom. Ez az igazság. Jól vigyázzatok!

A déli irányban folytatott út a fennsík tetején balra fordul és a Csele-patak völgyének letörésén át ferdén egy víztározó partjára visz. Meditációra ihletett a gát, amin az út keresztülvezet. Gátakkal, személyes életünk megéléseiben mindannyian találkozunk, s mind tudjuk, hogy ez valamilyen reakcióra késztet bennünket. Miért ütköztem akadályba? Amiatt mert kevés vagyok valamiben, vagy éppen túl sok? Az is lehet, hogy az akadályoztatás még erősebb küzdelemre sarkall. De mi van, ha a gát éppen azért van, mert meg akar óvni, mert rosszul csinálok valamit? Az is előfordulhat, hogy ezekkel éppen ellentétes módon cselekvésképtelenséggel reagálunk. Amikor mi magunk hozunk létre gátakat, például érzelmeinkben, ami viszont pangó áramlást, visszatartott energiákat és így betegségeket eredményezhet. A visszafogott indulat - akár egy gátszakadás - még katasztrófához is vezethet. Hol van hát a helyes cselekvés mértéke? Bármi is legyen az ok vagy a cél, ahogy az Angyal is mondja "A gát - az a feladat". De bíztat is, "Ne félj, mert a gát erősít. Minél nagyobb a gát, annál nagyobb a bizalom az erődben. A GÁT NAGYSÁGA NEM BÜNTETÉS, - HANEM BIZALOM. Kötelességünk tehát tudatosan megvizsgálni, mi céllal van jelen az akadályoztatás, és ha keressük a válaszokat, meg fogjuk kapni az útmutatást, mit tehetünk azért, hogy a gát ne fal, hanem "lépcső" legyen.

8. Szakasz
Tóvíztől ég tükréig - Somberektől Véméndig

Igazán bensőséges hangulatú az a hosszabb szakasz, amely Palotabozsok külső határában a szántók és tóvölgyek rejtkezésében álló Szentkút-kápolnához visz. A kis kápolna alatt víz fakad. Szomjat oltó hűvösségével megajándékozva a Hozzá zarándoklókat. Igyál a vízből, mert... "A víz közel hoz hozzád. Ami neked a tűz, - az nekem a víz. - mondja az angyal. E helyen az ember úgy érezheti, maradni akar még, ég és föld ölelésében, de tovább kell menni. "Elég erősek vagytok immár. Fogadjátok be szavaimat! A következő lépés nem a járható úton lesz. Az út megszakad. Még víz sincs, amire léphettek. De hátranézni nem szabad. S ha valóban van hitetek, akkor lábaitokat hordozni fogja az úttalan út. AZ ÚJ FÖLD. AZ ELSŐ LÉPÉSE A KISDEDNEK.

Útban Palotabozsok felé, annak szélén egy másik takaros kápolna, a Szent Rókus-kápolna fogad. Innen a dombhát peremén futó földes úton haladjunk tovább. A település talán leglátványosabb látnivalója a helyi temető, ahol a régi sváb síremlékek jellegzetes mintája szerint különleges sírköveket találunk. A területre kerítés híján bárhol beléphetünk. A kálvárián át innen a falu központjába érkezünk. Utunkba esően további szép emlékművekkel találkozhatunk, amik itt élők buzgó hitéletről tanúskodnak. Bozsókáról végül egy oldalsó löszmélyúton jutunk ki a dombhát földjeire, ahol egy útszéli feszület int búcsút. Jó érzés, hogy vannak községek, amelyek a hányatatott sors ellenére élnek, élni akarnak. Sose feledjük, hogy mindez az emberek szándékán, a vezetők felelősségén és a közemberek - együttesen közösség - kinyilvánított érdekein és áldozatos munkájukon áll.

Mindamellett hogy szép, Havas Boldogasszonynak ajánlott temetőkápolnája kiesik az útvonalból, különleges célpontjaival Szebény mégis jelentős hely; olyan állomás, ami szimbolikus értelmében is továbbvisz az Úton. Az autópálya hídja utáni dombtetőn, az ott álló kőkereszt és egy gyönyörű, 400 éves tölgyfa szomszédságában körös-körül nem véletlenül érezhető újra a korábbi helyszínekről már ismert energia kiáramlás. A központba, a tetején szabályos formájú kettős-keresztet viselő Szent-István templom szomszédságában forrásként kristálytiszta víz ömlik a patakba a falu vízmű kútjának oldalából. A hátsó utcák magas falakkal közrefogott löszös szakadékútjának völgyéből kijutva a gerincre pedig ismét érzékelhetővé válik egyfajta energia mező. Legvégül, felérve a dombhát tetejére egy gyönyörű kilátás emeli igazi szellemi magaslatokra lelkünket. Micsoda utakat járunk be mi, "világegyetem vidrái" ahogyan az életünk hegy-völgyeit járjuk! Ezek a pillanatok, mikor agyunk szinte lefagy, elménk szótlanul lapít tudatunkban - nem értjük az egészet...! Az ilyen pillanatokban, talán ilyenkor vagyunk legközelebb Hozzá, és ahhoz az Új világhoz, amely bennünk formálódik.

A régi vasút hídján átérve már Véménd határán járunk. Jellegzetesen kék, szépen felújított feszületek mellett érünk a település egykori szőlőföldjére. Felújított pinceházaikban itt él Németh Erika és Németh Kitti, a spirituális szellemiségű Szitakötő Klub szervezőiként. Velük, a zarándok-párbeszéd lehetőségében mi is találkozhatunk, valamint tőlük kiindulóan egy szép körtúrát is lehet csinálni a környező erdőkhöz, és szép tóhoz. A hely igazi kincse azonban még felkeresésre vár. Pár lépésre tőlük található a Szerb-kápolnafülke helyreállított maradványa a Szent-kúttal. A feledéstől és pusztulásától való megmenekítést itt is egye lelkes helybelinek, Baumann Józsefnek köszönhetjük, aki a Mecsek Egyesület segítségével elvégezhette a munkát.

9. Szakasz
Szent hegyeken - Véméndtől Bátáig

Véménd az Útban egyfajta ugrópont. Az itt következő 25 km-es útszakaszon már nem található szálláshely, így a Zarándokútnak ez záró szakasza is egyben az Út végállomásáig, Bátáig. Amennyire igénybe vevő, annál felemelőbb a táj a környezet, amely különleges pontjaival emelkedetté, méltóságteljesség teszi a Megérkezést.

A véméndi indulás előtt élelemmel és főleg vízzel mindenképpen szükséges feltöltekezni, mert további vételezési lehetőség nincs. Ha még kimaradt és módunk van rá, kóstoljuk meg a körforgalomnál üzemelő cukrászda régi ízeket idéző főzött fagylaltjait!

Látványosság gyanánt, a falu alsó részében egy bővizű forrással találkozunk. Neve - Öt vályús forrás - őrzi még hajdan volt dicső megjelenését. Az itatásra, vízvételezésre és mosásra is használt bő víz öt vályún keresztülfolyva szolgálta ki a falu emberét, jószágát. Csak remélhető, hogy megmaradt képére a falu a közeljövőben kiemelt gondot fordít, méltóságában mutatva meg az idelátogatóknak. A helynek további, rendezésre, megmentésre váró érdekessége a kút melletti forráspince is, amelyből jó esetben szintén ömlik, csurog kifelé mohával benőtt téglalépcsőin át a víz.

Pár veréb ugrásnyival odébb egy igazi sváb-kék színbe öltöztetett feszület díszlik a nyárfákból álló erdőfolt szélén. Végül a híd utáni útelágazós terecskén Szent Vendel küld minket tovább... az Új felé. Az Angyal a következőkkel készít fel: "Eljöttetek az út végére. És nincs többé út. Néztek, nincs hová lépnetek, mert néztek. A szem már nem nézésre való, mint eddig. Ha nem néztek a szemetekkel, új út lesz a lábaitok előtt. A MEGVÁLTÓ TESTE CSAK ADÁSRA ADATOTT. A MEGVÁLTÓ NEM EGY EMBER, HANEM AZ EMBER. A valóban Új közeleg."

Az autópálya alagútjait és völgyhídjait kikerülgetve nemsokára elérjük a Bátaszékhez tartozó szőlő ültetvényeket. Majd hirtelen megérkezünk az Alföld "széléhez"! Csak a fennsíkszerű Orbán-hegy pereméről kitekintve érti meg az ember, hogy mennyire más a táj, ahol jártunk, attól, ami innentől következik - a Baranyai-dombság megannyi zarándok csodájának rejteket nyújtó zeg-zugainak különleges, lent-és-fent tagoltságát. Előttünk Bátaszék nyújtózik, központjában a 82 és fél méter magas, Nagyboldogasszonyunknak szentelt híres tégla temlpom áll. A láthatáron a Gemenc erdőrengetege mögött Baja magtárai fehérlenek a messzeségben. Alattunk pedig..., öreg tölgyfák ágkarjai között a Szent Orbán-kápolna vár, oázisként állva a kitettség tengerében. "NEKED ADOM A MÉLYSÉG KULCSÁT. ANNAK NEVE: FELADAT." - mondja az angyal, lelket is átható érzéseinkre visszhangzóan.

A kápolnától a domborzati feltételek miatt még visszakapaszkodunk a peremre és pár lépéssel elérjük a szőlőhegyi műutat. Csak pár lépést haladunk ezen, mert a hófehérre mázolt kőkeresztnél Dél felé fordulva egy belső dombháton folytatjuk utunk. A hosszú egyenes út egy öreg fa melletti kurfli után ereszkedni kezd, és a régi vasút átjáró maradványát követően a völgyület aljába ér. Innen, talpunk alatt szilárd burkolatúvá válva ismét emelkedni kezd. Ahol egy régi rakodó rámpához érünk, vele szemben balra porosút indul a szőlősorok közé északi irányban - erre térjünk rá; így most már a dombhát gerincvonalán járunk megint. Jó idő múlva egy elágazás nélküli jobb kanyarral irányt vált, és a szőlősorok végkordonjai mellett nemsokára újra elérjük a domság peremét. Kitekintve e jó kilátópontból, lent a Duna-mente táj, bal kéz felől pedig a peremvonulat messzeségében a Szekszárdi-dombság széle is megmutatkozik. Ezen a ponton, ahol az út oldalozva hirtelen ereszkedőbe vált, lényegében búcsút veszünk a Baranyai-dombság tájegységétől. És annak már csak egy utolsó "szigetére", a Bátai hátságra fogunk az Alföld kóstolója után ismét felkapaszkodni.

A vizek hálózta lapályra Furkótelep párházas településrészén keresztül jutunk le, miközben keresztezzük a forgalmas 57-es utat. A főút melletti apró temetőkápolnát érdemes megtekinteni - dicséretes az állapotáról való, a korábbi évekhez képest észrevehető gondoskodás, kár lenne pusztulni hagyni. Nem sok gyaloglással arrább, a szebb napokat látott Furkópuszta épületei mellett haladunk el (megtekintése nem lehetséges), ami után egy betonútra érünk. A nyomvonal amin járunk, a hajdan Mohácsnak szánt "sztálinvárosi projekt" keretében a Bátaszékről kiágazó vasútnak készült. Azonban vonat sosem járt itt, mert "a nemzetközi helyzet egyre fokozódott" és a bizalmaskodó politika miatt a kohó városa végül a mesegyönyörű mezőföldi Dunapentelét falta fel. A betonút nem sokára egy szélesebb csatornát szel át. Betonos hídján, mint az Út utolsó különleges energiapontján megállásra késztet egy erő... jelzi, valami különlegesnek a határához értünk. A háttérben a Bátai Kegytemplom tornya magasodik.

"Eljő az Ő országa. Ha hívjátok, eljön. És az tibennetek van."

Bátát gazdasági telepe mentén érjük el. Utcába válót utunk végül egy aprócska tér helyszínével éri el a főutcát, ahol egy nyomóskút vízével frissülhet fel a tikkadt vándor.  Kettejük találkozásánál áll a világon egyedülálló, benzinmotor hajtású, de faszéngázt előállító berendezéssel működtetett muzeális szivattyútelep, melyet egyeztetett módon érdeme megtekintetni. Innen lehetőségünk van egy nagyjából 4 km-es falukerülő útvonalon is eljutni, ez felkeresi a falu kálváriáját és az annak tetején álló kápolnát, majd a magas földek szekérútjain ér el végül zarándokutunk céljához, a Bátai Szent Vér Kegytemplomhoz. Itt, a márigyűdihez hasonlóan járuljunk a templomkertben lévő Mária kápolnához, utunk végpontjához. A kert körbesétálása után még lehetőségünk van elzarándokolni a falu elején található Magyarok Nagyasszony-kápolnához. Legyen hálánk az áldás, melyben küldjük magyarságunk minőségét segítőül minden ember számára, Emberré válásának szent útján. Az angyal ebben így biztat minket. "Az Új FÉNY áthat mindenen. Nincs több határ, nincs többé távol és közel. Így ő itt lehet."